Rocky Mountain Review, édition spéciale consacrée à Virginie Despentes (Volume 72, N°1, Printemps 2018)
Editrices invitées : Arline Cravens (St. Louis University) et Michèle A. Schaal (Iowa State University).
EAN13 : ISSN21594163.
PRÉFACE
“Virginie Despentes’s œuvre addresses the social marginalization experienced by a variety of disenfranchised individuals who are alienated from full participation in society and characterized as deviating from societal norms: the poor, women, and sexual minorities. Challenging social mores and writing from the margins, our featured author’s focus on the excluded sheds light on those living on the fringes of society as well as on those at its center. Introduced by Michèle A. Schaal’s detailed discussion of Despentes’s literary trajectory, the eight articles in this special volume examine her versatile narrative voice, her critique of gender boundaries and her feminist identity as an artist. The importance of her extensive corpus, validated by the articles in this volume and in the words of bell hooks, is evident in its ‘revolutionary [and] transformative impact on society’.”
TABLE DES MATIERES
Preface
Arline Cravens, St. Louis University
Introduction to Special Issue on Virginie Despentes. From Margins to Center (?)
Michèle A. Schaal, Iowa State University
Les Damnées de Virginie Despentes
Léonore Brassard, Université de Montréal
Zones de tension : (dé)construction et subversion des genres dans Les Chiennes savantes de Virginie Despentes
Mercédès Baillargeon, University of Maryland
Les Chiennes savantes de Virginie Despentes ou l’hétéropatriarcat triomphant
Michèle A. Schaal, Iowa State University
Mordre au travers : un traité au féminin sur la violence
Colette Trout, Ursinus College
“Deux cents mots et un gros marteau.” Virginie Despentes’s Skillful Construction of an Authorial Posture
Nadia Louar, University of Wisconsin, Oshkosh
Collapsing Boundaries to Expose Censorship and Expand Feminism in Virginie Despentes’s Apocalypse Baby
Leah E.Wilson, Washington State University
Vernon Subutex et le roman “balzacien”
Maxime Goergen, University of Sheffield
The Novelist as DJ: Vernon Subutex and The Music of Our Times
Colin Nettelbeck, The University of Melbourne
Les éditrices:
Arline Cravens (arline.cravens@slu.edu) est professeure assistante de français à Saint Louis University. Sa recherche se focalise sur les écrivaines des dix-neuvième et vingtième siècles, sur le rôle de l’esthétique musicale et de la théorie de genre dans leurs fictions. Elle a publié des articles sur le rôle de la musique et de l’idéal féminin dans les œuvres des écrivaines des dix-neuvième et vingtième siècles.
Michèle A. Schaal (mschaal@iastate.edu) est professeure associée de français et Women’s and Gender Studies à Iowa State University. Elle a publié des articles sur les féminismes français contemporains et sur les écrivaines francophones Isabelle Flükiger, Marie Hélène Poitras, Claire Legendre, Marie Darrieussecq et Virginie Despentes. Son livre, Une Troisième vague féministe et littéraire, est sorti en 2017 chez Brill.